Stegt sild i eddike

Rugbrød med stegt sild i eddiker, løgringe
og æblemos med friskrevet peberrod
Sild er sunde, billige, velsmagende og anvendelige på utallige måder.
Når jeg laver stegte sild til middag, sørger jeg altid for at stege nogle ekstra til stegte sild i eddike, som er blandt mine absolutte favoritter udi pålæg.



Ferske (optøede frosne) sild, fuldkornsrugmel, salt, sennep

2 store løg i ringe, ½ dl vand, 1½ dl eddike, ca. ½ dl sukker, lidt peber

Normalt er det en god ide at lægge sild sammen, når man steger dem, for at de ikke skal blive tørre; men jeg laver altid nogle, hvor jeg fjerner rygfinnen med en saks (der er nemlig rigtig mange små ben der, som jeg ikke synes, det er lækkert at få med til pålæg), smører lidt sennep på indersiden og vender i rugmel, der er tilsat lidt salt.

Sildene steges først på skindsiden i varmt smør, vendes og steger et lille øjeblik på den anden side.

Lægges i en passende beholder, og løgringe fordeles over.

Eddike, vand, sukker og peber koges op og smages til.
Køler lidt af, og hældes over sildene, mens lagen endnu  er lunken.

Sildene skal helst stå at trække i køleskabet til næste dag.

Sildene tages op af lagen, og drypper lidt af, før de kommes på et stykke smurt rugbrød.
Løgringe fordeles over.

Der kan evt. serveres med lidt æblemos, som er smagt til med friskrevet peberrod.


Relaterede opskrifter:
Æblemos

1 kommentar:

  1. Halløjsa. 1) Skal sildene være helt afkølede før lagen hældes over? 2) Jeg bryder mig ikke om, hvis stegte sild er bløde og slatne, hvad gør man forkert hvis de er det?
    Hilsen Dorthe

    SvarSlet