Diæt-mayonnaise

En diæt-mayonnaise er selvfølgelig ikke helt så delikat som en ægte hjemmerørt, men dog langt bedre end de allerfleste tube-mayonnaiser. Fordelene er indlysende, nemlig et langt lavere fedtindhold, ligesom mange har problemer med æggeblommer, enten grundet kolesterol eller allergi. Og så er den billig at lave. Udover at give konsistens og en mere fyldig sag, giver majsmelet i øvrigt også en fin gul farve
En diæt-mayonnaise kan bruges næsten som almindelig mayonnaise, men er dog bedst i krydrede udgaver, f.eks. karry-mayonnaise, hønsesalat (krydres med lidt paprika) osv.

2 spsk majsstivelse (Maizena), 1½ spsk fint, gult majsmel, 1½ spsk rismel, 3 spsk majsolie, 2½ dl vand, 3 spsk majolie,  godt ½ tsk salt, knapt 1 tsk citronsaft, evt. en knivspids gult sennepspulver.

Vnd og meltyper bringes i kog og småsimrer mindst 5 minutter under konstant omrøring.
Afkæles lidt og blendes med olie og lidt af saltet og citronsaften. 
Smages til med salt, citronsaft og evt. sennepspulver og evt.andre krydderier efter ønske og stilles til afkøling før brug.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar