Forår og kartoffelkur

Påsken er overstået, og jeg har taget godt på af al den gode mad.

Den nærmeste fremtid kommer derfor til at stå på slankemad, og her er der heldigvis et rigtig godt tip:

Kartofler er nemlig den madvare, som giver størst mæthedsfornemmelse per energi-enhed.
I tillæg hertil kommer, at kartofler stabiliserer blodsukkeret i lang tid, så man ikke så hurtigt bliver sulten igen.

Desværre fik kartofler på et tidspunkt et dårligt ry. Dette skyldes at det på den tid var almindeligt med masser af ofte fed sovs, som så blev mere eller mindre søbet op med kartoflerne.
Og det var meget uheldigt af flere årsager, blandt andet fordi kartofler på den tid var den vigtigste C-vitamin kilde her i landet. Ikke på grund af et højt indhold, men på grund af mængden. Resultatet blev, at mange skiftede kartofler ud med pasta eller ris, altså ren stivelse uden næringsværdi. I kølvandet på dette kom så en bølge, hvor "profeter" opfordrede til at indtage ekstra C-vitaminer i pilleform for for at bedre immun-forsvaret. Og i stedet for at opfordre folk til at skifte usunde madvarer som ris og pasta ud med kartofler, opfordrer man nu til at spise fuldkornspasta og upolerede ris. Begge dele underlødig kost i sammenligning med kartofler.

Men nu skal der kartofler på bordet i mange afskygninger hos mig.

Så jeg tog en tur i det lokale supermarkeds grønt-afdeling.

Det osede næsten af forår, så der kom også lige nogle friske danske rabarber i indkøbskurven.

Også nye danske kartofler er nu at finde i supermarkedet; men skønt jeg jo ikke kan lade være at lovprise kartofler har jeg altså ikke lyst til at betale kr. 160 pr kg. for dem, så det blev til gode gamle kartofler af sidste års avl. De er faktisk slet ikke så ringe, og der er masser af tilberedningsmuligheder.


Jeg håber, alle mine læsere også har haft en god påske.
Skulle der være andre end mig, der trænger til at tabe nogle kg. er det en god ide at kigge forbi her den kommende tid.

Vidste du for resten, at du kan abonnere på mine indlæg?
Du kan få den tilsendt via e-mail eller som feeds. Der er links til at tilmelde dig på "bjælken" i venstre side.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar