Jordbær-rucola salat

Jordbær-rucola salat
Jordbær er næsten indbegrebet af dansk sommer og anvendes oftest som dessert; men der er også andre muligheder, f.eks. synes jeg, de smager skønt skiveskårne som pålæg på rugbrød. Men min favorit er nok denne salat, som er dejligt frisk. Den kan spises som en selvstændig salat eller som tilbehør. Nogle vil måske endda anvende den som en særligt frisk dessert.



1 dl basamico-eddike, 1 dl sukker, 1 bakke jordbær, 1 bakke rucola.

Balsamico og sukker koges sammen til en let sirup, afkøles og hældes på flaske (Der er til mere end een portion) 

 Jordbær og rucola vaskes og tørres/afdrypper godt.

Jordbærrene skæres i skiver og blandes med rucolaen.
Noget af balsamico-siruppen hældes over.

Skal helst stå køligt 10-15 minutter før servering.

4 kommentarer:

  1. ???

    Hejsa ;-D

    Hvad sker der lige hos dig??? Det er ved at være meget længe siden, jeg har set noget nyt.

    Håber alt er vel..
    Kh Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia

      Tak for din omsorg og undskyld mit meget sene svar.
      Forklaringen er, at jeg grundet langtidssygemelding med dårlig ryg har været sendt i arbejdsprøvning af socialforvaltningen, og så var der ligesom ikke energi til at arbejde med min blog.
      Men nu er det overstået, og jeg vil igen begynde at opdatere bloggen med mine opskrifter og eksperimenter.

      Jeg håber, du selv har det godt og vil ønske dig en rigtig glædelig jul.

      Slet
  2. Sikke en lækker salat. den vil jeg prøve at lave. :) kan man evt. undvære alt det sukker ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Sukkeret er for at five en god, sirupsagtig konsistens. Bemærk, at der er sirup til flere portioner (typisk 4-5), så det giver ikke meget mere end ca. 1½ spsk per bakke jordbær.
      Jeg plejer kun at lave den midtsommer med søde, solvarme jordbær og har faktisk aldrig lavet den om vinteren, hvor jordbærrene er mindre søde og aromatiske; men da vil jeg tro, det er en fordel at bruge mindre sukker for bedre at matche jordbærrene.
      Ingen tvivl om at den også nok skal smage godt; men prøv dig gerne lidt frem med mængden. Der er jo forskel på såvel balsamico som smag.
      Velbekomme!

      Slet