Julesnaps

Hvert år op til jul har jeg nogle flasker med et  underligt udseende indhold stående i køkkenet. Det er årets julesnaps, der forberedes.

Det er såre enkelt: Jeg køber billig vodka (For tiden ca. 70 kr per flaske), hælder den over i flasker med bred hals, så der kan hældes diverse krydderier i. Når snapsen har fået en passende smag, sier jeg den og hælder den over på de oprindelige flasker, som jeg i mellemtiden har fjernet etiketten fra og forsynet med min egen dekoration.

Men der er selvfølgelig nogle ting, man skal være opmærksom på:

Alkoholprocenten må aldrig overstige 40%. Det skyldes simpelthen at alkohol kun kan bruges til at udtrække aroma i en vandig opløsning, og grænsen for denne evne ligger lige i underkanten af 40%.

Man skal også overveje hvad snapsen skal bruges til i valg af krydderier. Og naturligvis undgå ting, der er giftige, som f.eks. bittermandler.

Min snaps skal benyttes til ris a'la manden, så jeg benytter mig af syltede orangeskaller, hele nelliker, stjerneanis, safran, kanelstænger mandler med hinden på, tørrede bær og lignende i variende mængder alt efter mit humør. Sommetider tilsætter jeg også lidt glucosesirup, som giver en lidt federe, likøragtig  konsistens.


Glædelig jul!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar