Kartoffel-sirupskage

Dette er en af de opskrifter i min mors gamle kogebog, som stammer fra tiden omkring 2, verdenskrig, hvor der var rationeringsmærker til smør. 



Normalt kommer jeg også nelliker og ingefær i en sirupskage. Det vil nok også være en god ide her; men der var jo mangel på meget i krigens tid - og ikke mindst på importerede varer som krydderier.  (I så fald foreslår jeg 2 tsk ingefær og 2 tsk nelliker)


Jeg foreslår at bage den i en smurt form ved ret lav varme, f.eks. 150 grader i godt en time ligesom en almindelig sirupskage.


250 g sirup, 250 g mørk farin, 500 g mel, 2½ del vand eller mælk, 150 g kogte, mosede kartofler, 1 tsk natron, 1 tsk kanel


Desværre havde min mor ikke skrevet fremgangsmåde til denne opskrift; men jeg vil foreslå følgende:

Smelt sirup og farin sammen i en gryde.
Rør sammen med vædske og de mosede kartofler.
Bland natron og krydderier i melet.
Sigt melet over massen, og ælt det hele sammen.

Skulle nogen forsøge sig med denne opskrift før jeg selv prøver den af, vil jeg gerne bede om jeres kommentarer og erfaringer med den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar