Vestjydsk præstegårdskage

Denne opskrift, som stammer fra "Vor tids husmoder" udgivet omkring 1950, lød oprindeligt: 400 g smør, 375 g sukker, 3 æg, 750 g mel, 4 dl vand, 1 glas kardemomme, 1½ brev bagepulver. Jeg erindrer ikke at mor bagte med vand, ligesom jeg ikke ved, hvad "et glas kardemomme" er. Desuden var der ingen anvisninger på fremgangsmåde, bagetid og temperatur. Men jeg kan huske, at præstegårdskagen smager kraftigt af kardemomme. Som med flere af opskrifterne fra såvel min mors opskriftbog som fra ovenstående, har jeg derfor modificeret opskriften lidt. Jeg opdagede hurtigt at denne portion passer til 2 bradepander; men det er vel ret naturligt, da præstefruen jo skulle bage til en hel menighed. Jeg er nu nået frem til nedenstående opskrift.


275 g smør, 250 g sukker, 2 3/4 dl mælk, 1 spsk kardemomme, 1 tsk bagepulver, 500 g mel
100 g flormelis, lidt kogende vand, lidt minced ginger (finthakket, syltet ingefær), citronsaft

Smør og sukker røres blødt. Kardemomme bagepulver blandes i melet, som sigtes i skiftevis med æggene.
Mælken røres i til sidst.

Bages i en smurt bradepande ved 180 grader i ca. 35 minutter.

Flormelis røres med et par teskefulde kogende vand og smages til med minced ginger og citronsaft og fordeles over kagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar